گیم

رکوردشکنی پلی‌استیشن در گزارش مالی سونی

سونی همچنان از مشکلات جهانی کمبود تراشه‌ها و نیم‌رساناها برای تولید پلی‌استیشن ۵ رنج می‌برد، به‌طوری‌که فروش بخش بازی‌هایش در سه‌ماهه‌ی منتهی به تعطیلات نسبت به همین بازه در سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ بخش خدمات بازی‌ها و شبکه‌ی سونی که پلی‌استیشن را هدایت می‌کند، در سه‌ماهه‌ی اخیر مالی منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، حدود ۸۱۳.۳ میلیارد ین (۷.۱ میلیارد دلار) فروش داشته است. این رقم در بازه‌ی مشابه سال گذشته ۸۸۳.۲ میلیارد ین (۷.۷ میلیارد دلار) بوده که نشان از کاهش فروش در سال جاری دارد.

این کاهش فروش را می‌توان به کاهش فروش سخت‌افزار و لوازم جانبی نسبت داد که عمدتاً به دلیل کمبود قطعات – به‌ویژه نیمه‌رسانا‌ها –خط تولید پلی‌استیشن ۵ را با مشکل مواجه کرده است. همچنین فروش عناوین شرکت‌های شخص ثالث و محتوای الحاقی و همچنین فروش آثار انحصاری استودیوهای داخلی سونی کاهش یافته است.

البته، این موضوع کاملاً قابل‌انتظار بود. سال گذشته علاوه بر اینکه در این بازه شاهد عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ بودیم، همچنین بازی‌هایی مهمی مثل مرد عنکبوتی: مایلز مورالز، سکبوی: ماجراجویی بزرگ و دیمنز سولز منتشر شده بودند. سونی برای اواخر سال ۲۰۲۱ ابتدا بازی هورایزن: غرب ممنوعه (Horizon: Forbidden West) را در نظر گرفته بود اما آن بازی چند ماه با تأخیر مواجه شد و اکنون قرار است در این دو هفته‌ی آینده عرضه شود.

علیرغم مشکلات در تولید کنسول‌ها، سونی موفق شده در این سه‌ماهه‌ی مالی اخیر ۳.۹ میلیون کنسول پلی‌استیشن ۵ را وارد و آن را وارد بازار کند. البته، سونی در بازه‌ی مشابه سال قبل توانسته بود ۴.۵ میلیون کنسول را روانه‌ی بازار کند. به هر ترتیب، با ۳.۹ میلیون کنسولی که در این سه‌ماهه‌ی اخیر فروش رفته، فروش کلی پلی‌استیشن ۵ تا به این لحظه به ۱۷.۳ میلیون دستگاه رسیده است.

دنیل احمد از تحلیلگران گروه Niko Partners، اشاره کرده است که کنسول پلی‌استیشن ۴ پس از عرضه‌ی خود در اواخر ۲۰۱۳، توانسته بود در این بازه‌ی مشابه حدود ۲۰.۲ میلیون دستگاه فروش داشته باشد. اگرچه تقاضای مخاطبان برای پلی‌استیشن ۵ بسیار زیاد است اما واضح است که مشکلات به وجود آمده برای تولید کنسول‌ها مانع شده تا سونی به این آمار دست پیدا کند. آن‌ها حتی تا چند ماه پیش انتظار داشتند که پلی‌استیشن  ۵ بتواند تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ حدود ۲۲.۶ میلیون دستگاه فروش کند اما در پیش‌بینی جدید خود این رقم را به ۱۹.۳ میلیون کنسول کاهش داده است.

در همین حال، پلی‌استیشن ۴ همچنان به عرضه و فروش خود ادامه می‌دهد و ۲۰۰ هزار دستگاه در طول سه‌ماهه‌ی گذشته فروخته است. در مجموع فروش بازی‌ها برای پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ حدود ۹۲.۷ میلیون نسخه گزارش شده است که از این میان ۱۱.۳ میلیون متعلق به آثار انحصاری استودیوهای داخلی پلی‌استیشن بوده است. این نسبت به آمار سال گذشته کاهش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

سهم فروش دیجیتالی بازی‌ها بیشتر از گذشته شده است و اکنون ۶۲ درصد از سهم فروش بازی‌ها را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته در همین بازه‌ی مشابه سهم فروش دیجیتالی بازی‌ها ۵۳ درصد بود. تعداد مشترکان سرویس پلی‌استیشن پلاس هم به ۴۸ میلیون نفر رسیده است. این آمار در سال گذشته ۴۷.۴ میلیون نفر بود. کاربران فعال ماهانه پلی‌استیشن نتورک هم حدود ۱۱۱ میلیون نفر بوده‌اند. درآمد عملیاتی برای بخش خدمات بازی‌ها و شبکه در واقع ۱۵ درصد افزایش یافته و به ۹۲.۹ میلیارد ین (۸۱۰.۷ میلیون دلار) رسیده است.

برای اولین سه‌ماهه‌ی سال مالی، این بخش فروش ۲.۱ تریلیون ینی (۱۸.۳ میلیارد دلاری) را تجربه کرد که ۵ درصد افزایش داشته است. با این حال، سود عملیاتی با ۱۷ درصد کاهش به ۲۵۸ میلیارد ین (۲.۳ میلیارد دلار) رسیده است. طبق معمول، بخش خدمات بازی‌های و شبکه همچنان بزرگ‌ترین بخش کسب‌و‌کار سونی است.

با وجود کاهش‌هایی که در فروش پلی‌استیشن ۵ مشاهده شد، نتایج کلی سونی بالا بود. این شرکت گزارش کرد که توانسته به فروش ۳ تریلیون ین (۲۶.۲ میلیارد دلار) برسد که ۱۳ درصد نسبت به ۲.۷ تریلیون ین سال قبل (۲۳.۶ میلیارد دلار) افزایش داشته است.

این به افزایش قابل‌توجه در بخش‌های دیگر مانند موسیقی، خدمات مالی و سونی پیکچرز نسبت داده شده است. موفقیت بزرگ بخش سینما به‌خصوص به خاطر اکران دو فیلم پرمخاطب «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» و «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» بوده است. این دو فیلم بلاک‌باستری ابرقهرمانی به بخش سینمای سونی کمک کرده تا فروشی بالغ بر دو برابر را تجربه کند. افزایش فروش این بخش نسبت به سال گذشته ۱۴۱ درصد بوده است.

درآمد عملیاتی کلی سونی ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۴۶۵.۲ میلیارد ین (۴.۱ میلیارد دلار) رسید. در سه فصل اول سال مالی، فروش سونی با ۱۳ درصد افزایش سالانه به ۷.۷ تریلیون ین (۶۷.۲ میلیارد دلار) رسید، در حالی که درآمد عملیاتی با ۲۳ درصد افزایش به ۱.۱ تریلیون ین (۹.۶ میلیارد دلار) رسید.

با نگاه به آینده، این شرکت انتظارات سالانه خود را برای بخش خدمات بازی‌ها و شبکه کاهش داده است و اکنون انتظار فروش ۲.۷۳ تریلیون ینی (۲۸.۸ میلیارد دلار) را دارد که ۶ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی با ارزش ۲.۹ تریلیون ین (۲۵.۳ میلیارد دلار) است. با این حال، انتظار می‌رود کاهش بیشتر هزینه‌ها باعث افزایش درآمد عملیاتی این بخش از ۳۲۵ میلیارد ین (۲.۸ میلیارد دلار) به ۳۴۵ میلیارد ین (۳ میلیارد دلار) شود. با این حال، پیش‌بینی کلی آن‌ها برای فروش در سال همچنان روی ۹.۹ تریلیون ین (۸۲.۴ میلیارد دلار) باقی مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا