موبایل

دردسر موبایلهای بدون تست و ناسازگار !

اين روزها باتوجه به تعداد بالاي برندهاي گوشي كه در بازار ايران به فروش مي‌رسد لزوم انتخاب محصول استاندارد و سازگار با نيازهاي كاربر ايراني بيش از هر زمان ديگر احساس مي‌شود.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از عصر ارتباط ؛ در سال‌هاي اخير برندهاي معتبر موبايل در سراسر جهان سعي كرده‌اند كه با انجام تست منطقه‌اي يا local test  شرايط مورد نياز كاربران را سنجيده و محصولات خود را متناسب با نيازهاي خاص هر كشور ارايه دهند.

انجام تست منطقه‌اي باعث مي‌شود كه كمپاني‌های توليدكننده موبايل بتوانند محصولاتي را به كاربران كشورهاي مختلف ارايه دهند كه هم زبان مورد استفاده آنها را به خوبي پشتيباني كند و هم آنتن‌دهي آن با اپراتورهاي ميزبان سازگاري مناسب‌تري داشته باشد.

با وجود آنكه برخي برندهاي گوشي مثل سامسونگ با انجام تست‌هايي سعي مي‌كنند كه محصولي مطابق با نياز كاربران ايراني ارايه دهند اما برخي برندها نيز اين كار را انجام نمي‌دهند؛ همين بي‌توجهي به تست منطقه‌اي باعث شده گوشي‌هاي برخي از برندهاي شناخته شده، در كشور با مشكلاتي در زمينه پشتيباني از زبان فارسي يا هماهنگ شدن با اپراتورهاي موبايل داخلي مواجه شوند.

باتوجه به افزايش شكايت كاربران در خصوص عدم پشتيباني از زبان فارسي و وضعيت نامناسب آنتن‌دهي برخي برندهاي گوشي در كشور تصميم گرفتيم كه در اين گزارش به بررسي مسايل و مشكلات در اين حوزه بپردازيم و راهنمايي‌هايي را براي خريد گوشي به كاربران ارايه دهيم.

افزايش مشكلات با انجام نشدن تست منطقه‌اي

تست‌هاي منطقه‌اي گوشي مي‌بايست به‌طور مداوم حتي براي مدل‌هاي قديمي‌تري كه وارد بازار كشور ميزبان مي‌شوند انجام شود تا هيچ‌گونه نقص و باگي در پشتيباني از زبان كشور ميزبان و نيز در زمينه سازگاري گوشي با اپراتورهاي كشور ميزبان وجود نداشته باشد.

شركت‌هاي معتبر و شناخته شده گوشي همچون سامسونگ كه در ايران حضور دارند اين تست‌ها را براي بررسي پشتيباني از زبان فارسي، تطبيق با سيم‌كارت‌هاي دائمي و اعتباري هر سه اپراتور به‌طور مداوم انجام مي‌دهند.

بر اين اساس اگر هر يك از اپراتورها تغييري در سرويس‌هاي خود اتخاذ كند، با انجام تست منطقه‌اي نماينده برند اين تغييرات را شناسايي كرده و با ايجاد تغييراتي در نرم‌افزار گوشي از بروز مشكلات احتمالي جلوگيري مي‌كند.

انجام اين تست‌ها در نهايت افزون بر سازگارتر شدن موبايل‌هاي وارداتي با سرويس‌هاي داخلي، تجربه كاربر را نيز در هنگام استفاده از گوشي بهبود مي‌بخشد. با اين وجود اما برخي از برندها كه فاقد نماينده رسمي در كشور هستند با در نظر نگرفتن اين ملاحظات مسايل و مشكلات بسياري را براي كاربران داخلي ايجاد كرده‌اند.

به اين ترتيب پشتيباني نكردن از زبان فارسي در برخي از گوشي‌ها به تازگي مساله‌ساز و باعث شده كه حتي سرويس‌دهي تلفن‌هاي همراهي كه اين مشكل را دارند با مشكلات و محدوديت‌هايي جدي مواجه شود.

نكته حائز اهميت اما اینجاست كه اين مشكل براي رنج مقرون به صرفه و يا اقتصادي گوشي‌ها بيشتر به وجود آمده چراكه مخاطبان اين گوشي‌ها معمولا ترجيح مي‌دهند كه با منوي فارسي كار كنند.

مخاطبان گوشي‌هاي ميان‌رده و پايين‌رده برخورداري از قابليت ارايه زبان فارسي را به عنوان يك قابليت ويژه براي گوشي خود ارزيابي مي‌كنند و همين باعث شده محدوديت‌هاي برخي برندها در حمايت كردن از زبان فارسي تبديل به مساله اين روزهاي كاربران اين گوشي‌ها در كشور شود.

كاربران گوشي‌هاي ميان‌رده درواقع از آنجايي كه استفاده و كاربرد روزمره گوشي برايشان اهميت دارد و نيز به اين دليل كه به كار كردن با منوهاي فارسي عادت كرده‌اند، پشتيباني از زبان فارسي را به عنوان يك قابليت ويژه در هنگام خريد گوشي در نظر مي‌گيرند. حال اما بروز مشكلات متعدد در گوشي‌هاي ميان‌رده باعث شده كه مصرف‌كنندگان اين گوشي با چالشي جدي براي انتخاب گوشي مواجه شوند.

دردسر موبایلهای بدون تست و ناسازگار !

انتقاد كاربران از مشكلات گوشي‌هاي يك برند مشهور

با نگاهي به كامنت‌هاي خریداران موبایل در صفحات فروشگاه‌هاي اينترنتي موبايل، اين‌طور به نظر مي‌رسد كه گوشي‌هاي یک برند چینی در ايران بيشتر از ساير برندها با مشكلات پيرامون عدم سازگاري و تطبيق با زبان مواجه هستند.

برخي از فعالان حوزه موبایل معتقدند كه در حال حاضر دو سري گوشي این برند چینی در ايران فروخته مي‌شود كه يك سري از آنها براي بازار جهاني ساخته شده‌اند و مشكلي ندارند اما تعدادي از گوشي‌هاي این برند چینی وارداتي به خاطر مساله تحريم‌ها گوشي‌هايي هستند كه براي خود چين طراحي شده‌ اما وارد ايران شده‌اند؛ اين مدل از گوشي‌ها معمولا دو مشكل دارند كه يكي پشتيباني نكردن از زبان فارسي بوده و ديگري به مشكلات آنتن‌دهي مربوط مي‌شود.

در خصوص مشكل نخست بايد در نظر داشته باشيد كه اين گوشي‌ها از زبان فارسي پشتيباني نمي‌كنند و صرفا بيش از سه يا چهار زبان را هم ارايه نمي‌دهند و در خصوص مشكل دوم نيز بايد اذعان داشت كه اين گوشي‌ها معمولا با سيم‌كارت‌هاي يكي از اپراتورهاي اصلي كشور به مشكل مي‌خورند كه احتمالا اين مساله به خاطر عدم هماهنگي آنها با آنتن‌هاي BTS اپراتور داخلي مربوطه است.

آن‌طور كه گلايه‌هاي خریداران این گوشی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان مي‌دهد در بعضي موارد اين مشكل با سيم‌كارت‌هاي اپراتور در ابتدا وجود ندارد اما بعد از گذشت چند روز كار كردن با گوشي، اين مشكل سربرمي‌آورد و كاربران با پريدن ناگهاني آنتن مواجه مي‌شوند.

براي حل اين مشكل نيز نياز به “ري‌استارت” كردن گوشي وجود دارد. طبيعي است كه اين ريست‌هاي مداوم نيز هم براي كاربر ايجاد مزاحمت مي‌كند و هم طبيعتا آسيب‌هايي را به خود گوشي وارد مي‌كند.

در خصوص ميزان صحت و سقم اين ادعا البته نمي‌توان نظر قطعي و علمي داد چرا كه بروز اين مشكل تاكنون صرفا براساس برخي گزارش‌هاي بازاري و گلايه‌هاي خریداران اعلام شده است و پشتوانه بررسي علمي و دقيق در خصوص آن وجود ندارد.

يكي از خریدارانی كه با چنين مشكلي مواجه شده نوشته:«صفحه كليد تماس من حروف فارسي را پشتيباني نمي‌كند و در مقايسه با صفحه كليد گوشي دوستم كه او نيز همين گوشي و ورژن را خريده است تفاوت وجود دارد. گوشي دوستم حروفش فارسي است و قابليت ضبط مكالمه هم دارد اما گوشي من اين قابليت‌ها را پشتيباني نمي‌كند.»

دردسر موبایلهای بدون تست و ناسازگار !

اهميت رويت فيزيكي گوشي پيش از خريد

يكي ديگر از نكات بسيار بااهميتي كه در هنگام خريد گوشي مي‌بايست حتما به آن توجه كنيد آن است كه قبل از خريد گوشي حتما آن را در دست گرفته و جداي از آنچه در كاتالوگ‌ها آمده آن را لمس كرده و با توانايي‌ها و ضعف‌هاي آن عملا آشنا شويد.

خريد صرفا اينترنتي و بدون لمس و بررسي فيزيكي گوشي و قابليت‌هاي آن باعث مي‌شود كه فرصت مقايسه گوشي با ساير برندها وجود نداشته باشد. در هنگام خريد آنلاين اگرچه ويژگي‌هاي ظاهري محصول بيان مي‌شود اما كميت‌هايي مثل خوش‌دست بودن، مناسب بودن وزن گوشي براي كاربر و كيفيت جنس قاب و صفحه‌نمايش آن در عمل به كاربر منتقل نمي‌شود.

از سوي ديگر كاربر فقط در شرايطي مي‌تواند متوجه مشكلات آنتن‌دهي و عدم تطبيق با زبان فارسي شود كه پيش از خريد بتواند گوشي را در دست گرفته و آن را تست كند.

پس اگر قصد خريد گوشي داريد در مرحله نخست حتما ابتدا با مراجعه به فروشگاه‌هاي فيزيكي، گوشي را در دست گرفته و آن را با گوشي‌هاي هم‌رده مقايسه كنيد و سپس اگر از كيفيت و كاربرد آن راضي بوديد اقدام به خريد حضوري يا آنلاين كنيد.

در گام بعدي حتما بايد به «region» محصول توجه كنيد و در نظر داشته باشيد كه محصولي كه مي‌خريد حتما داراي هدفون باشد چرا كه نبود آن باعث تحميل هزينه‌هاي بعضا چند صدهزار توماني به شما مي‌شود.

همچنين مي‌بايست به نرم‌افزار نصب شده روي گوشي خود نيز توجه داشته باشيد و مطمئن شويد كه نرم‌افزار گوشي global(جهاني) باشد چرا كه اكثر گوشي‌هاي با نرم‌افزار«جهاني» زبان فارسي را پشتيباني مي‌كنند. اما اگر نرم‌افزار گوشي ورژن چيني باشد با مشكل جدي مواجه مي‌شويد چرا كه اكثر اين مدل گوشي‌ها فاقد منو براي تغيير زبان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا