فناوری اطلاعات

خرید و فروش NFT در اینستاگرام

این روزها خرید و فروش NFT در اینستاگرام به موضوع داغی تبدیل شده که امکانی را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند از این پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی محبوب به سادگی برای معاملات خود استفاده کنند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، از زمانی که فیسبوک اواخر سال ۲۰۲۱ نام شرکت خود را به Meta تغییر داد، بسیاری از تلاش‌های این غول فناوری بر گسترش دامنه دسترسی خود به چشم انداز رو به رشد Web3 متمرکز شده است. یکی از ابتکارات مهم متا در طول سال ۲۰۲۲، ادغام NFT در پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی خود، فیسبوک و اینستاگرام بود. اوایل زمستان پارسال، زمزمه‌هایی درباره‌ی اینکه متا قرار است اجازه خرید و فروش NFT را در پلتفرم‌های پیشرو بازار مثل اینستاگرام فراهم کند، به گوش رسید.

اما قبل از اینکه متا به طور رسمی این امکان را فراهم کند، باید به یک مساله مهم مربوط به محتوای مرتبط با ان اف تی که شرایط استفاده آن را نقض می‌کرد، رسیدگی می‌شد.

با این حال در ماه مارس ۲۰۲۲، مارک زاکربرگ اعلام کرد که قصد دارد اینستاگرام را به یک بازار NFT  تبدیل کند. با این حال، او در آن زمان اطلاع و جزییاتی در این باره ارایه نکرد. سرانجام، متا در به‌روزرسانی ماه مه اینستاگرام، آزمایش قابلیت‌های مربوط به NFT خود را آغاز کرد. به طور خاص، به کاربران منتخب این امکان را می‌دهد تا ان‌اف‌تی‌‌هایی را که ایجاد یا جمع‌آوری کرده‌اند در صفحات خود و در فیدهای دنبال‌کنندگان به اشتراک بگذارند.

او در بیانیه رسمی اعلام کرد: عملکردهای مشابه به زودی به فیسبوک همراه با NFT های واقعیت افزوده در استوری‌های اینستاگرام از طریق Spark AR ارایه می‌شود تا بتوانید هنر دیجیتال را در این فضاها به معرض فروش بگذارید.

اوایل تابستان امسال، متا از کل نقشه راه NFT خود رونمایی کرد و یک ماه بعد، این شرکت قابلیت‌های NFT را برای کاربران در ۱۰۰ کشور در سراسر جهان عرضه کرد.

با این حال، عملکردهای اصلی NFT پلتفرم‌ها هنوز اضافه نشده بودند؛ یعنی کاربران امکان ایجاد یا ضرب، خرید و فروش NFT با یکدیگر از طریق فیسبوک و اینستاگرام را نداشتند. اما طی یکی دو روز گذشته خبری منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است این امکان فراهم شود. البته فعلا امکان معاملات NFT به شکل آزمایشی برای برخی از مخاطبان فراهم خواهد شد.

سازندگان NFT در این مورد هیجان زده هستند چرا که می‌توانند در ارزش و سود اثری که خلق می‌کنند سهیم باشند.

NFT  یک پیوند مالی بین خالق و گردآورنده و خریدار ایجاد می‌کند که اولویت‌های آنها را همسو می‌کند؛ وقتی شخصی صاحب دارایی دیجیتالی می‌شود که فرد دیگری در جای دیگری از دنیا خلق کرده، ارزش آن دارایی به موفقیت خلاقانه سازنده مرتبط است. بنابراین، هدف آنها در سطح عمیقی همسو می‌شود و یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و به این ترتیب ارتباط سالم‌تری بین جامعه و خالق اثر ایجاد می‌شود.

این قابلیت‌ها می‌تواند به خالق آثار کمک کند تا به جامعه مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کرده و کلکسیون‌های دیجیتالی را در جوامع بزرگتری عرضه کنند و به این ترتیب اقتصادهای خرد به تأمین بودجه و قدرت هنر خلاق کمک می‌‌کند. هرچه سازندهNFT  حمایت بیشتری دریافت کند، بیشتر می‌تواند ایده‌هایش را پیش ببرد.

کاربران اینستاگرام را یک کاتالیزور در حرفه خلاقانه NFT  می‌دانند؛ چراکه این پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی انتشار تصاویر را دقیقا مانند چاپخانه برای کلام نوشتاری، غیرمتمرکز کرده و به این ترتیب همه چیز تغییر کرد و این گام بعدی برای دسترسی و تعامل با مخاطبان است.

با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه مشکلات احتمالی در رابطه با خرید و فروش NFT در اینستاگرام وجود دارد، متا متعهد شده که این فرآیند تا حد امکان برای همه افراد بدون مشکل پیش برود و NFT هایی که بر روی پلتفرم‌هایش فروخته می‌شوند، هیچ هزینه اضافی برای طرفین نخواهند شد. البته این بدان معنا نیست که هیچ هزینه‌ای وجود ندارد؛ خریدهای انجام شده در برنامه اینستاگرام در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS مشمول هزینه‌های مربوط به فروشگاه برنامه هستند و اینستاگرام ممکن است هزینه‌های خود را اضافه کند. با این حال متا متعهد شده است که حداقل تا سال ۲۰۲۴ هیچ هزینه اضافی برای فروش محصولات کلکسیونی دیجیتال دریافت نکند.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این نکته ممکن است باعث نگرانی برخی سازندگان شود.

با تمرکز روی دسترسی به یکپارچه سازی NFT در پلتفرم‌های متا، احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا خرید و فروش ان اف تی در اینستاگرام به یکی از ویژگی‌های عمومی این پلتفرم تبدیل شود و در دسترس عموم قرار گیرد، اما زمانی که این اتفاق بیفتد، ممکن است شاهد رشد یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های دنیا و معاملات آثار هنری در این شبکه‌ی اجتماعی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا