موبایل

بهترین زمان برای شارژکردن باتری موبایل

گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های مدرن با باتری‌های لیتیومی-یونی به شارژ زیادی نیاز دارند. اما بهترین موقع برای شارژ باتری موبایل چه زمانی است؟ آیا در شارژ ماندن گوشی در طول شب به باتری آسیب می‌رساند؟

شارژکردن باتری در طول شب

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازسرگرمی، بسیاری از ما در ساعات پایانی شب اقدام به شارژکردن باتری می‌کنیم. احتمالاً تاکنون شنیده‌اید که شارژ کردن گوشی در طول شب به باتری آن آسیب می‌رساند. اما این موضوع صحت ندارد. زیرا گوشی‌های امروزی به‌قدری هوشمند هستند که بعد از کامل‌ شدن شارژ باتری فرایند شارژکردن را متوقف می‌کنند.

در واقع، مشکل اصلی هنگام گرم‌ شدن بیش از حد دستگاه در حال شارژ رخ می‌دهد که می‌تواند باعث آسیب‌دیدن باتری موبایل شود. برای جلوگیری از این امر، بهتر است هنگام شارژ شبانه‌ی باتری، قاب گوشی را بردارید. همچنین بهتر است گوشی را روی یک سطح صاف و سخت قرار دهید تا گرما به‌راحتی پخش شود. بنابراین، شارژکردن باتری در طول شب کاملاً ایمن است. تنها باید مطمئن شوید که گرمای بیش از اندازه به باتری موبایل شما آسیب نمی‌رساند.

سرعت شارژشدن موبایل‌های هوشمند امروزی شگفت‌آور است، بنابراین نیازی نیست که ۸ ساعت تلفن همراه خود را شارژ کنید. یکی از راه حل‌های کاهش سرعت شارژ استفاده از شارژر بی سیم است. در این روش، نیازی به جداکردن گوشی از شارژر نیست و به محض کامل‌شدن شارژ باتری موبایل فرایند شارژکردن متوقف خواهد شد.

شارژکردن باتری موبایل در دمای بسیار بالا یا بسیار پایین

بیش‌تر دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند که در محدوده وسیعی از دما، بین ۱۶ تا ۲۲ درجه سلسیوس کار می‌کنند، اما قرار گرفتن مداوم گوشی هوشمند شما در دماهای بالاتر از ۳۵ درجه می‌تواند به آن آسیب برساند.

به‌عنوان مثال، گوشی‌های شرکت اپل در صورت داغ شدن بیش از حد دستگاه، موقتاً خاموش می‌شوند. این شرکت به کاربران خود پیشنهاد می‌کند که از شارژکردن باتری موبایل در دماهای محیطی بالا خودداری کنند. چرا که موجب آسیب‌ دیدن بیش‌تر باتری می‌شود.

البته این موضوع برای دماهای پایین یکسان نیست. باتری‌ها برای مقابله با سرما بسیار مناسب هستند. احتمالاً متوجه شده‌اید که در هوای بسیار سرد عملکرد باتری موبایل کاهش می‌یابد. اما عملکرد ضعیف معمولاً موقتی است و پس از بازگشت به شرایط گرم‌تر، عملکرد دستگاه و باتری آن به حالت عادی باز خواهد گشت.

حافظه باتری

حافظه باتری یک مفهوم بسیار قدیمی است که بیش‌تر برای باتری‌های Ni-Cad (نیکل-کادمیوم) قدیمی استفاده می‌شود. در رابطه با این نوع باتری‌ موبایل، گفته می‌شد که قبل از شارژکردن مجدد آن، اجازه دهید شارژ باتری کاملاً تخلیه شود.

اما تخلیه‌ی کامل شارژ برای باتری‌های لیتیوم-یونی مزیتی ندارد. بهتر است که شارژ این باتری‌ها بین 50 تا 80 درصد نگه داشته شود. در این روش، باتری‌ از یون‌های شارژشده استفاده می‌کند و عمر باتری موبایل طولانی‌تر خواهد شد. بنابراین، شارژ سریع و متوالی در طول روز احتمالاً بهترین ترفند برای ارتقاء کارایی تلفن همراه شما در کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

شارژکردن متناوب باتری موبایل با استفاده از شارژر بی‌سیم بسیار راحت‌تر است. همچنین، هر دو سیستم عامل Android و iOS به شما اجازه می‌دهند که از حالت‌های کم‌مصرف برای افزایش طول عمر باتری در طول روز استفاده کنید.

از شارژر اصلی شرکت سازنده‌ی دستگاه استفاده کنید

در حالی که می‌توانید از بسیاری شارژرها، به‌خصوص در دستگاه‌های Android، برای شارژکردن باتری موبایل استفاده کنید، اما استفاده از شارژر اصلی دستگاه برای حفظ کیفیت و افزایش طول عمر باتری توصیه می‌شود.

شارژرهای اصلی هر برند، قبل از بسته‌بندی بارها بررسی می‌شوند تا از شارژ‌شدن مطلوب و یکنواخت باتری موبایل اطمینان حاصل شود. هنگامی که شروع به استفاده از شارژرهای دیگر می‌کنید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، به باتری خود آسیب برسانید.

چرخه‌های شارژ

در گذشته گفته می‌شد، که بهتر است در هر بار شارژکردن اجازه دهید دستگاه کاملاً شارژ شود. باید مجدداً اشاره کنیم که این موضوع برای باتری‌های موبایل مدرن صحت ندارد. باتری لیتیوم-یونی در موبایل‌های هوشمند دارای تعداد محدودی چرخه شارژ هستند. بنابراین، بهتر است از آن‌ها را تمام نکنید.

متقابلاً، به جای اینکه اجازه دهید شارژ لپ‌تاپ، موبایل یا تبلت شما به‌طور کامل تمام شود، بهتر است باتری دستگاه را، قبل از تخلیه‌ی کامل، به‌صورت مداوم و با مقادیر محدود شارژ کنید. اگر از چرخه‌های شارژ کامل استفاده کنید، متوجه خواهید شد که پس از مدتی، باتری به طور ناگهانی شارژ خود را متوقف می‌کند و با از دست‌رفتن سریع شارژ باتری موبایل، عمر آن کاهش خواهد یافت.

شارژ باتری موبایل را در حدود ۵۰ درصد حفظ کنید

بسیاری از شرکت‌ها، از جمله شرکت اپل، معتقدند که بهتر است شارژ باتری را در حدود ۵۰ درصد حفظ کنید.

شرکت اپل در این باره‌ توضیح می‌دهد، که باتری دستگاه خود را کاملاً شارژ یا تخلیه نکنید. بلکه بهتر است آن را تا 50 درصد شارژ کنید. اگر دائماً باتری موبایل خود را به‌طور کامل تخلیه کنید، باتری ممکن است به حالت تخلیه‌ی شارژ عمیق برود، که باعث می‌شود قادر به نگهداری شارژ نباشد. برعکس، اگر به‌صور مداوم باتری را کامل شارژ کنید، ممکن است باتری مقداری از ظرفیت خود را از دست بدهد و منجر به کوتاه شدن عمر باتری شود.

همچنین، توصیه می‌شود اگر برای از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید تا از تمام‌شدن تدریجی باتری موبایل جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا