موبایل

بررسی مشخصات گوشی وان پلاس 10R

در تاریخ ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) سال جاری کمپانی وان پلاس از گوشی جدید خود یعنی (OnePlus 10R) وان پلاس 10R رونمایی کرد. این گجت پس از گذشت یک هفته به صورت رسمی برای فروش به بازار جهانی عرضه شد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی،کمپانی وان پلاس تصمیم گرفت برای شکست دادن رقبای خود یک دستگاه از دسته‌ی قاتل پرچمدار به بازار عرضه کند. در ادامه بیشتر با مشخصات OnePlus 10R آشنا خواهید شد. این گجت یک گوشی هوشمند ۱۸۶ گرمی است که نسبتا یک گوشی هوشمند سبک وزن محسوب می‌شود.

به دلیل اینکه این دستگاه یک گوشی هوشمند قاتل پرچمدار است و قیمت خیلی بالایی ندارد، وان پلاس برای تولید پنل پشتی و همچنین بدنه‌ی دستگاه تصمیم گرفت که از پلاستیک برای ساخت استفاده کند. پنل جلویی دستگاه توسط یکی از محافظ‌‌ترین شیشه‌های تولید شده کمپانی کورنینگ یعنی Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود.

اطلاعاتی از میزان ضد آب بودن این گوشی هوشمند در دسترس نیست و کاربران بهتر است از برخورد آب با این دستگاه جلوگیری کنند.

مشخصات وان پلاس 10R

پنل نمایشگر قرار گرفته در داخل این دستگاه از نوع Fluid AMOLED است که یک پنل نسبتا با کیفیت محسوب می‌شود. به لطف وجود این پنل، گوشی هوشمند وان پلاس می‌تواند یک میلیارد رنگ را به تصویر بکشد و همچنین از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند.

جالب است بدانید وان پلاس این نمایشگر را به فناوری +HDR10 نیز مجهز کرده و به صورت کلی می‌توان گفت نمایشگر از کیفیت بالایی بهره می‌برد و در بعضی از موارد قابل مقایسه با گوشی‌های پرچمدار گران قیمت موجود در بازار است.

اندازه صفحه نمایش معادل ۶.۷ اینچ است که برای استفاده کاربران در سال جاری بسیار مناسب است. این دستگاه از رو به رو ظاهری مدرن دارد و این ظاهر مدرن به لطف حاشیه‌های کم نمایشگر به وجود آمده است. حاشیه‌های صفحه نمایش باعث شده نمایشگر OnePlus 10R بتواند ۸۷.۶ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد.

وضوح تصویر یکی از مهم‌ترین بخش‌های صفحه نمایش است و وان پلاس این موضوع را می‌داند؛ به همین دلیل وضوح تصویر این گوشی هوشمند را معادل ۲۴۱۲ در ۱۰۸۰ پیکسل قرار داده است. چنین وضوح تصویری باعث می‌شود افراد بتوانند محتواهای بسیار واضحی را مشاهده کنند و تجربه نگاه کردن به یک صفحه نمایش پرچمدار را داشته باشند.

تراکم پیکسلی صفحه نمایش معادل ۳۹۴ پیکسل در هر اینچ است که این موضوع باعث شده رنگ‌ها نسبتا در این نمایشگر طبیعی به نظر برسند. جالب است بدانید گوشی‌های پرچمداری وجود دارند که از تراکم پیکسلی بیش از ۵۰۰ پیکسل در هر اینچ بهره می‌برند و رنگ‌ها در این گجت‌ها بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسند.

به صورت کلی می‌توان گفت وان پلاس در بخش صفحه نمایش بسیار خوب عمل کرده و هیچ نقطه ضعفی در این قسمت وجود ندارد. این صفحه نمایش بهترین نمایشگر موجود در بازار نیست، اما با توجه به قیمت و دیگر مشخصات این گجت، گوشی وان پلاس برای کاربران بسیار مناسب است.

گوشی وان پلاس 10R به تازگی به بازار عرضه شده و پشتیبانی آن از سیستم عامل اندروید 12 کاملا منطقی است. این سیستم عامل جدیدترین نرم افزار عرضه شده از سوی شرکت گوگل برای گوشی‌های هوشمند است که پشتیبانی از آن یک مزیت محسوب می‌شود. به علاوه رابط کاربری این گجت OxygenOS 12.1 است که توسط OnePlus طراحی شده است.

سخت افزار

همانطور که در بالا اشاره کردیم این دستگاه یک قاتل پرچمدار است و پشتیبانی از سخت افزار قدرتمند یکی از ویژگی‌های این دسته از گجت‌ها است. به همین دلیل وان پلاس گوشی جدید خود را به تراشه Dimensity 8100-Max مجهز کرده که این پردازنده توسط MediaTek طراحی شده و علاوه بر این موضوع یک چیپست ۵ نانومتری محسوب می‌شود.

وجود یک تراشه ۵ نانومتری با چنین قدرتی در یک گوشی هوشمند از برند وان پلاس با قیمت ۳۸,۹۹۹ روپیه (حدود ۵۰۰ دلار) کمی عجیب و غیر قابل باور به‌نظر می‌رسد. کاربران با استفاده از این پردازنده می‌توانند سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها را به راحتی اجرا کنند.

در کنار این پردازنده یک تراشه دیگر برای پردازش گرافیک دستگاه به نام Mali-G610 MC6 وجود دارد. این تراشه می‌تواند هنگام اجرای بازی‌های سنگینی مثل Call Of Duty: Mobile قدرت خود را به نمایش بگذارد.

متاسفانه این دستگاه از درگاه microSD پشتیبانی نمی‌کند و افراد نمی‌توانند حافظه داخلی گجت را افزایش دهند. کاربران باید هنگام خرید از میان سه گزینه موجود یک نسخه را برای انتخاب حافظه خریداری کنند؛ گزینه اول به حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و رم ۸ گیگابایتی مجهز شده است. دومین و سومین نسخه به ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده‌اند، اما از رم‌های ۸ و ۱۲ گیگابایتی استفاده می‌کنند.

حافظه‌های قرار گرفته در این دستگاه از نوع UFS 3.1 هستند و افراد می‌توانند به راحتی و با سرعت بالایی فابل‌های خود را در این گجت جا به جا کنند.

دوربین

در پنل پشتی این گوشی هوشمند یک ماژول دوربین با طراحی عجیبی قرار گرفته که در آن سه سنسور برای تصویر برداری در اختیار افراد وجود دارند. اولین دوربین به سنسور ۵۰ مگاپیکسلی مجهز شده که می‌تواند در حالت واید تصاویری با کیفیت مناسبی را به ثبت برساند.

این دوربین قادر است تصاویر را با جزئیات بسیار بالایی به ثبت برساند و می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند. تا به اینجا به بررسی نقاط قوت این دستگاه پرداختیم و اکنون به نقطه ضعف‌های این دستگاه اشاره خواهیم کرد.

یکی از نقطه ضعف‌های این گجت وجود سنسور ۸ مگاپیکسلی برای تصویر برداری در حالت اولترا واید با زاویه ۱۲۰ درجه‌ای است. این سنسور توانایی تصویر برداری با کیفیت بالا را ندارد و نمی‌توان چندان از آن برای تصویر برداری استفاده کرد. سومین دوربین به سنسور ۲ مگاپیکسلی مجهز شده که از آن برای تصویر برداری در حالت ماکرو استفاده می‌شود.

این دوربین نیز کیفیت بالایی ندارد و علاوه بر این، یکی دیگر از نقطه ضعف‌های این گجت محسوب می‌شود. همچنین پشتیبانی نکردن از دوربین تله فوتو یکی دیگر از نقطه ضعف‌های این گجت است که باید به آن اشاره کرد. دوربین اصلی وان پلاس 10R می‌تواند با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند.

وان پلاس دوربین اصلی را به فناوری HDR مجهز کرده، اما با این وجود نمی‌توان بخش دوربین را جزو نقطه قوت‌های این گجت دانست و به افراد علاقه‌مند به تصویر برداری خرید این گوشی هوشمند پیشنهاد نمی‌شود.

در بالای صفحه نمایش یک بریدگی کوچک برای قرار گرفتن دوربین ۱۶ مگاپیکسلی برای تصویر برداری در حالت سلفی وجود دارد که از فناوری HDR بهره می‌برد. این سنسور توانایی فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد، اما با این وجود همچنان بخش دوربین یکی از ضعیف‌ترین قسمت‌های طراحی شده توسط وان پلاس است.

خوشبختانه گوشی OnePlus 10R می‌تواند صدا را به صورت استریو ضبط و پخش کند، به همین دلیل افراد قادر هستند موسیقی‌های مختلف را با صدایی بلند و سه بعدی پخش کنند. این دستگاه همانند بسیاری از گجت‌های موجود در بازار از جک ۳.۵ میلی متری پشتیبانی نمی‌کند و برای اتصال هدفون به این گوشی افراد باید از تبدیل جک ۳.۵ میلی متری به USB Type-C یا بلوتوث استفاده کنند.

درگاه شارژ این گجت از نوع USB Type-C 2.0 است که می‌تواند با سرعت بالایی انرژی را منتقل کند و این موضوع بر فناوری شارژ سریع بسیار تاثیر گذار است. علاوه بر این، انتقال فایل‌ها به لطف این درگاه و حافظه‌های UFS 3.1 با سرعت بالایی انجام می‌شوند.

افراد باید برای باز کردن قفل صفحه این گجت از فناوری حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش استفاده کنند، این سنسور دارای امنیت بسیار بالایی است و می‌تواند با سرعت بالایی اثر انگشت افراد را تشخیص دهد.

باتری و دیگر مشخصات

این دستگاه دارای دو نسخه است که تمام مشخصات آن‌ها با یکدیگر برابرند، اما یک تفاوت جزئی با یکدیگر دارند که مربوط به بخش باتری می‌شود. نسخه معمولی به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده که افراد می‌توانند با استفاده از آداپتور ۸۰ واتی در مدت زمان ۳۲ دقیقه به صورت کامل باتری این دستگاه را شارژ کنند.

نسخه دوم که نسخه ۱۵۰ واتی نامیده می‌شود به یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده که کاربران با استفاده از آداپتور ۱۵۰ واتی می‌توانند این باتری را شارژ کنند. اگر به این آداپتور ۳ دقیقه زمان بدهیم می‌تواند ۳۰ درصد از ظرفیت باتری را شارژ کند، اما اگر گوشی وان پلاس 10R به مدت زمان ۱۷ دقیقه به شارژر متصل شود، باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی به صورت کامل شارژ خواهد شد.

به دلیل وجود پنل پشتی پلاستیکی خبری از فناوری شارژ بی‌سیم یا فناوری شارژ بی‌سیم معکوس در این دستگاه نیست. وان پلاس این گجت را با دو گزینه برای انتخاب رنگ به بازار عرضه کرد؛ این دو گزینه شامل رنگ‌های مشکی و سبز می‌شود. افراد می‌توانند این گوشی هوشمند را با قیمت ۳۸,۹۹۹ روپیه (حدود ۵۰۰ دلار) خریداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا