فناوری اطلاعات

برابری سرعت اینترنت ایران با افغانستان کذب است

وزیر ارتباطات در خصوص خبر مقایسه اینترنت ایران و افغانستان گفت: اینکه سرعت اینترنت کشور ما با افغانستان برابر است کذب بوده و ما ۱۰۰ پله از این کشور بالاتر هستیم.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر؛  عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاح پروژه فیبر نوری FTTX که در محل وزارت ارتباطات محقق شد در جمع خبرنگاران درباره خبر کندی اینترنت ایران نسبت به افغانستان گفت: این خبر که امروز منتشر شده بود کذب است.

وی با بیان اینکه ما تقاضا داریم تا مورد این چنینی در فضای مجازی منتشر می‌شود ابتدا بررسی کنید و یا از مراجع بپرسید گفت: اینکه سرعت اینترنت ما با سرعت اینترنت افغانستان برابری می‌کند را تکذیب می‌کنم.

زارع پور تاکید کرد: بر اساس سایتی که سرعت اینترنت کشورها را منتشر می کند، ایران ۱۰۰ پله از نظر سرعت اینترنت با کشور افغانستان تفاوت دارد؛ افغانستان رتبه ۱۸۳ و کشور ما رتبه ۷۷ را در زمینه سرعت اینترنت دارد.

به گفته وزیر ارتباطات برخی این روزها دروغ می‌گویند و به راحتی برچسب می‌زنند که می‌بینیم سرعت انتشار این گونه اخبار در فضای مجازی چقدر بالا است.

زارع پور افزود: سرعت متوسط اینترنت در افغانستان ۱.۷ مگابیت بر ثانیه است در حالی که سرعت اینترنت ما (اینترنت تلفن همراه) ۲۴ مگابیت بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه میانگین جهانی سرعت اینترنت ۲۹ مگابیت بر ثانیه است گفت: در ابتدای دولت سرعت اینترنت در کشور ما ۱۸ مگابیت بر ثانیه بوده که اکنون به ۲۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است و این نشان می‌دهد که طی این مدت در دولت سیزدهم سرعت اینترنت افزایش یافته است.

زارع پور در خصوص سقوط ۷ پله‌ای در ارتباطات تلفن همراه ادامه داد: این موضوع به خاطر سرعت سایر کشورها است؛ متأسفانه در حوزه توسعه ارتباطات ثابت عقب بوده ایم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع این است که یک کار را نمی‌توان یک شبه پیش برد و نیاز به کار مداوم دارد. پروژه امروز توسعه دسترسی به اینترنت مبتنی بر فیبر نوری بوده که بنا داریم آن را با سرعت ادامه دهیم تا سرعت ارتباطات سیار و ثابت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: مردم شریف ایران شایسته سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه هستند.

زارع پور خاطرنشان کرد: اگر مردم کمی صبور باشند بنا داریم تا پایان دولت ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری پرسرعت را برایشان فراهم سازیم.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه نیاز به زیرساخت‌هایی دارد گفت: بسیاری از کشورها کمبود فیبر نوری دارند و تهیه برخی تجهیزات برای این موضوع از جمله چالش‌های پروژه در این کشورها است؛ ما برای رفع این چالش‌ها تدابیری اندیشیده ایم و بنا داریم با بومی سازی، نیاز به فیبرهای نوری و تجهیزات آن را برطرف سازیم.

وزیر ارتباطات در خصوص بودجه و هزینه تأمین پورت فیبر نوری طی ۳.۵ سال آینده گفت: پیش بینی کرده ایم که این پروژه به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: دولت قدم اول را برای تحقق بودجه این پروژه برداشته و حق السهم آن را اختصاص داده است؛ همچنین یک سوم اعتبار مورد نیاز پروژه در قالب‌های مختلف تسهیلاتی در نظر گرفته شده است اما موضوع اصلی پروژه به بخش خصوصی باز می‌گردد که باید در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در دنیا دولت، سرمایه گذار چنین پروژه‌هایی است افزود: به دلیل اینکه این پروژه‌ها کوتاه مدت نیستند دولت‌هایشان ۳۰ میلیارد دلار روی چنین پروژه‌هایی سرمایه گذاری می‌کنند زیرا این سرمایه گذاری مربوط به آینده بوده و طولانی مدت است.

زارع پور با بیان اینکه با اجرای چنین پروژه‌هایی تا سه دهه آینده کشور بی نیاز می‌شود گفت: همه دولت‌ها اجرای چنین پروژه‌هایی را جدی گرفته اند و دولت سیزدهم هم اراده کرده که پروژه را به خوبی دنبال کند تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشاند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اکنون در حال برنامه ریزی هستیم که امکانی را برای مردم فراهم کنیم تا مردم به شکل اقساطی تجهیزات فیبر نوری را تهیه کنند.

وی در خصوص تصویب طرح صیانت گفت: هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطع اینترنت و مسدودسازی نیست و ما هم در وزارت ارتباطات به دنبال چنین موضوعی نیستیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: هدف از طرح صیانت این است که فضای فعالیت در حوزه فضای مجازی قاعده مند و نظام مند شود تا حداکثر استفاده از آنها صورت گیرد.

زارع پور افزود: نگاه دولت نیز همین است و ما به دنبال فرصت‌های فناوری هستیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی چالش‌ها و مخاطراتی دارد که گریبانگیر همه جای دنیا است گفت: ما هم باید تدابیری بیاندیشیم تا مشکلات مختلف در این زمینه را برطرف کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا