فناوری اطلاعات

با تشدید رقابت از سوی اپل، سلطه گوگل و فیسبوک بر صنعت تبلیغات روبه‌پایان است

برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۴، دو شرکت گوگل و فیسبوک کمتر از نصف بازار تبلیغات دیجیتال آمریکا را در اختیار دارند، اتفاقی که نتیجه‌ی افزایش رقابت است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مرکز ملی فضای مجازی؛ متا و آلفابت سلطه‌ی بی‌چون‌وچرای خود بر بازار تبلیغات دیجیتال را از دست داده‌اند. این دو شرکت سال‌ها حرف اول را در این حوزه می‌زدند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد رقبای متا و آلفابت نظیر آمازون، تیک تاک، مایکروسافت و اپل بسیار بهتر از قبل عمل کرده‌اند و بخشی از سهم بازار متا و آلفابت را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار اولیه نشان می‌دهد سهم متا و آلفابت در بازار تبلیغاتی آمریکا در سال جاری میلادی ۲٫۵ درصد افت کرده و به ۴۸٫۴ درصد رسیده است. این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تاکنون است که آلفابت و متا بخش اعظم بازار تبلیغات آمریکا را در اختیار ندارند.

سهم متا و آلفابت از بازار تبلیغات دیجیتال برای پنجمین سال متوالی افت کرده است. این دو شرکت در سال ۲۰۱۷ بالغ‌‌بر ۵۴٫۷ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند و پیش‌بینی می‌شود سهم آن‌ها تا سال ۲۰۲۴ به ۴۳٫۹ درصد برسد. متا و آلفابت در بازارهای جهانی ۴۹٫۵ درصد از سهم را در اختیار دارند. سهم این دو شرکت در یک سال اخیر یک درصد افت کرده است.

مدیر بخش تبلیغات گوگل می‌گوید افزایش رقابت از سوی شرکت‌هایی مثل اپل و آمازون و تیک تاک نشان می‌دهد بازار تبلیغات «به‌شدت پویا» است. در سال‌های اخیر همزمان با رشد رقبا، نهادهای رگولاتوری آمریکا و اروپا تحقیقات متعددی علیه کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل و رفتارهای انحصارگرایانه‌ی آن به راه انداخته‌اند.

متا، مالک فیسبوک و اینستاگرام، چند هفته پیش به‌دلیل اولویت‌دهی غیرقانونی به سرویس تبلیغاتی خودش و رفتار ضدرقابتی، توسط اتحادیه‌ی اروپا بازخواست شد. مطابق‌ آمار، ارزش بازار تبلیغات دیجیتال به ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و شرکت‌های مختلف صنعت فناوری در تلا‌ش‌اند بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهند.

اپل و آمازون در سال‌های اخیر تیم تبلیغاتی خود را بزرگ‌تر کرده‌اند. نتفلیکس چند ماه پیش گفت در همکاری با مایکروسافت، پلن اشتراکی جدیدی بر پایه‌ی تبلیغات به سرویسش اضافه می‌کند.مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، افت درآمدهای تبلیغاتی این شرکت را به قابلیت‌های حریم خصوصی اپل نسبت داده است. اپل از طریق قابلیت‌های جدیدی در آیفون، جلوی تبلیغات هدفمند را می‌گیرد. زاکربرگ همچنین گفته که رشد سرویس‌های جدیدی مثل تیک تاک باعث شده است صنعت تبلیغات بازیگران متنوع‌تری داشته باشد.

ورود جدی آمازون به حوزه‌ی تبلیغات ضربه‌ی بزرگی به جایگاه متا و آلفابت زده است. شرکت بنیان‌گذاری‌شده توسط جف بیزوس، در سال ۲۰۱۵ حضور در بازار تبلیغات را جدی‌تر کرد و از آن زمان تاکنون توانسته است درآمد تبلیغاتی خود را از یک میلیارد دلار به ۳۸ میلیارد دلار برساند.

در کنار آمازون، اپل نیز توجه بیشتری به تبلیغات نشان داده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ موفق شد ۲٫۲ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی کسب کند. درآمد تبلیغاتی اپل از آن زمان تاکنون به هفت میلیارد دلار رسیده است. اپل صرفا ۱٫۲ درصد از بازار جهانی تبلیغات را در اختیار دارد، اما همین حالا سهمش بزرگ‌تر از ترکیب اسنپ‌چت و پینترست است. تحلیلگران می‌گویند احتمالا درآمد تبلیغاتی اپل تا سال ۲۰۲۶ به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد.

به‌نظر می‌رسد قابلیت‌های حریم خصوصی اپل بیشتر از آنکه روی گوگل اثر بگذارند، متا را تحت تأثیر قرار داده‌اند. گوگل همچنان از طریق موتور جست‌و‌جویش درآمد تبلیغاتی هنگفتی به جیب می‌زند. اپل رقیب گوگل مپ را توسعه داده است و احتمالا در آینده موتور جست‌و‌جوی اختصاصی نیز برای رقابت با گوگل می‌سازد.

مؤسسه‌ی Insider Intelligence پیش‌بینی می‌کند که رشد تبلیغات گوگل و متا در بازار آمریکا در سال آینده‌ی میلادی به‌ترتیب سه درصد و پنج درصد باشد. پیش‌بینی شده است حداقل هشت مورد از رقبای این شرکت‌ها رشد دو رقمی تجربه کنند. بر اساس پیش‌بینی‌های این مؤسسه، درآمد تبلیغاتی آمازون، اپل، اسپاتیفای و تیک تاک در سال ۲۰۲۳ به‌ترتیب ۱۹ درصد، ۲۶ درصد، ۳۰ درصد و ۳۶ درصد رشد می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا