تکنولوژی

اسپیس ایکس با ستاره شناسان برای محدود کردن تداخل استارلینک به توافق رسید

این هفته، بنیاد ملی علوم اعلام کرد که با اسپیس ایکس برای محدود کردن اثرات ماهواره‌های استارلینک بر نجوم به توافق رسیده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مرکز ملی فضای مجازی؛ اخترشناسان چندین سال است که به عنوان بخشی از توجه گسترده تر به اهمیت فرهنگی و زیست محیطی آسمان های تاریک و ساکت، نگرانی هایی را در مورد اثراتی که ماهواره های استارلینک می توانند بر مطالعات علمی داشته باشند، مطرح کرده اند.

اتحادیه بین المللی نجوم حتی یک مرکز ویژه برای رسیدگی به موضوع ابرصورت فلکی ماهواره ای مانند استارلینک در نجوم نوری و رادیویی ایجاد کرده است.

دو نگرانی اصلی در مورد تاثیر Starlink بر نجوم وجود دارد. اولاً این که ماهواره ها منعکس کننده هستند بنابراین نور خورشید را منعکس می کنند که منجر به رگه های روشن در مشاهدات نجومی نوری آسمان شب می شود. این یک مشکل خاص برای استارلینک در مقایسه با انواع دیگر ماهواره‌ها است، زیرا ماهواره‌های استارلینک در مدار بسیار پایین زمین قرار دارند، به این معنی که در آسمان مشخص تر هستند.

اسپیس ایکس با اخترشناسان برای کاهش این مشکل از طریق روش هایی مانند رنگ آمیزی ماهواره ها به رنگ تیره تر برای کاهش انعکاس آنها، افزودن آفتابگیرها و تغییر جهت آنها به منظور انعکاس کمتر نور خورشید توافق کرده است.

مشکل دوم مربوط به نجوم رادیویی است. ماهواره ها طوری طراحی شده اند که در یک فرکانس رادیویی خاص کار کنند، با این حال، می توانند در خارج از آن باند تابش ساطع کنند. اخترشناسان رادیویی در حال حاضر مجبورند با نویزهای رادیویی پس‌زمینه زیادی از زمین مقابله کنند تا سیگنال‌های ضعیف اجرام دوردستی را که مشاهده می‌کنند، تشخیص دهند و وجود ماهواره‌های زیاد در آسمان این کار را سخت‌تر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا