فناوری اطلاعات

آیا فناوری شارژ سریع به باتری گوشی هوشمند آسیب می‌رساند؟

استفاده از فناوری شارژ سریع (Fast Charge) همیشه برای کاربران لذت بخش است؛ زیرا در مدت زمان کوتاهی موبایل هوشمندشان به میزان باتری ۱۰۰ درصد می‌رسد. اما آیا استفاده از این فناوری می‌تواند به باتری آسیب برساند؟

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، در حال حاضر تکنولوژی شارژ سریع در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای گوشی‌های هوشمند است و اکثر گجت‌های دیگر مثل ساعت‌های هوشمند، پاور بانک‌ها، لپ تاپ‌ها و… به این فناوری مجهز شده‌اند. استفاده از این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد که آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن باتری گوشی خود را شارژ کنند.

موضوعی که می‌تواند باعث به وجود آمدن یک سوال برای کاربران شود، آسیب رساندن این فناوری به باتری است. شاید شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی هستید که به این موضوع فکر کرده‌اید، آیا به همان اندازه که این فناوری مفید است به باتری دستگاه نیز آسیب وارد می‌کند؟

فناوری شارژ سریع چیست؟

شارژ سریع یک تکنولوژی جذاب است که اجازه می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن باتری گوشی هوشمند شارژ شود. پشتیبانی از فناوری شارژ سریع به مدار شارژ دستگاه بستگی دارد؛ زیرا گجت شما تنها می‌تواند میزان برقی را دریافت کند که مدار شارژ برای آن طراحی شده است.

به همین دلیل است که در صورت اتصال دستگاهی به آداپتور با توان بالا، تغییری در سرعت شارژ دستگاه ایجاد نمی‌شود و مدار شارژ تنها همان میزان برق تعیین شده را دریافت می‌کند. ناگفته نماند در بعضی از موارد به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری باتری دستگاه به خوبی شارژ نمی‌شود که می‌توان علت این موضوع را بررسی کرد.

با توجه به افزایش ظرفیت گوشی‌های موجود در بازار، افراد باید زمان بیشتری را برای شارژ کردن باتری صرف کنند. به همین دلیل است که کمپانی‌های مختلفی به خصوص شرکت‌های چینی به سراغ استفاده از این فناوری رفتند.

اکنون شارژرهایی توسط کمپانی اوپو و شیائومی تولید شده‌اند که می‌توانند باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را در کم‌تر از ۱۵ دقیقه به صورت کامل شارژ کنند، اما آیا شارژ باتری با این روش به مدت یک سال به باتری آسیب وارد خواهد کرد؟

اصطلاح شارژ سریع برای تبلیغات

در حال حاضر شارژ سریع به یک گزینه برای تبلیغات گوشی هوشمند تبدیل شده است. در گذشته کمپانی سامسونگ با تولید آداپتور ۱۰ واتی اولین شارژ سریع خود را به بازار عرضه کرد. پس از گذشت مدتی شارژ ۱۵ واتی این کمپانی با نام Super Fast Charge به بازار عرضه شد.

در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کاربران به دنبال آداپتورهایی با توان بالا هستند و توجه خاصی به نام شارژ نمی‌کنند؛ زیرا کمپانی‌های مختلف هر دو شارژرهای ۱۰ و ۱۲۰ واتی را آداپتور پشتیبانی کننده از فناوری شارژ سریع می‌نامند. به همین دلیل باید هنگام خرید گوشی هوشمند به توان شارژر دقت کنید. ناگفته نماند فعلا استانداری برای این فناوری در نظر نگرفته شده و هرچه توان شارژر بالاتر باشد، باتری دستگاه سریع‌تر شارژ می‌شود.

آیا فناوری شارژ سریع به باتری آسیب می‌رساند؟

به دلیل داغ شدن باتری هنگام شارژ، بسیاری این سوال را می‌پرسند. افزایش دما در بخش باتری می‌تواند به باتری دستگاه آسیب برساند و در صورتی که باتری از نوع لیتیومی یونی باشد بسیار این آسیب بیشتر است. تمام گوشی‌های موجود در بازار از باتری‌هایی از نوع لیتیومی یونی استفاده می‌کنند.

بر این اساس آداپتورها طوری طراحی شده‌اند که دمای دستگاه افزایش پیدا نکند و جلوگیری از افزایش دما باعث نشود که میزان خروجی برق (توان آداپتور) کاهش پیدا کند. روش شارژ باتری توسط آداپتورها هنگامی که باتری کاملا خالی است با زمانی که دارای ۵۰ درصد شارژ است کاملا تفاوت دارد.

به همین دلیل کمپانی‌ها هنگام تبلیغ آداپتورهای خود و تخمین میزان زمان شارژ باتری، ظرفیت باتری را از ۰ تا ۱۰۰ در نظر می‌گیرند. زمانی که درصد باتری به میزان تعیین شده برسد که این میزان معمولا در بسیاری از گوشی‌ها ۸۰ درصد است، سرعت شارژ کاهش پیدا می‌کند و دلیل این موضوع جلوگیری از افزایش دما و آسیب رسیدن به باتری است.

کمپانی‌ها چگونه توان شارژر را کاهش می‌دهند؟

کاهش سرعت شارژ شدن گجت توسط سیستم عامل دستگاه و نرم افزارهای مختلف انجام می‌شود. برای مثال شرکت اپل از Optimized Battery استفاده می‌کند که باعث می‌شود زمانی که باتری به ۸۰ درصد برسد، میزان برق ورودی به دستگاه کاهش پیدا کند و در نهایت توان شارژر کم شود.

استفاده از آداپتور با توان بالا بر عمر باتری تاثیری ندارد و می‌توان با خیال راحت از دستگاه استفاده کرد. اما نحوه‌ی استفاده از آداپتور است که باعث می‌شود کاربران بتوانند به صورت ناخواسته به باتری خود آسیب برسانند. بر این اساس نباید هنگام شارژ باتری از دستگاه برای اجرای برنامه‌ها سنگین استفاده کرد؛ زیرا انجام اینکار باعث افزایش دما می‌شود و این افزایش دما باعث کاهش ظرفیت باتری خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا